Albert Einstein
Fa poc mes de 50 anys, en l’època de l’escoltisme,
es deia molt sovint allò de “ Cal tornar a ses fonts”, les fonts on varen beure els nostres pares i avis,
seria bo retre-los un homenatge per
viure com varen viure deixant en el record aquelles fonts que encara ragen
perquè hi pugui beure qui tengui sèt.
Si comencem parlant de l’ alimentació, primera
necessitat de la humanitat, consum de proximitat vol dir comprar els productes
alimentaris ( verdures, fruites ,llegums . llet i derivats, embotits, pa , carn
, i peix ……………….etc. etc.) produïts a la
nostre comunitat .
Desprès ve el perquè, son molts els
avantatges derivats del consum de proximitat, per exemple: contribuïm a la
conservació de varietats autòctones que
són part de la nostra cultura alimentària; contribuïm a millorar el nivell de
vida directament dels pagesos i industrials i indirectament de tota la nostra
gent; gaudim de productes frescs mes ecològics; evitam el consum d’energia causat pel transport de productes portats d’
altres continents amb la conseqüent contaminació,.i, ajudam a la creació de
molts llocs de feina. “ La compra de productes de proximitat es un acte de
solidaritat i de cohesió social”.
És evident que la producció a les illes no pot
cobrir totes les necessitats de la població, però també es evident que a mida
que augmenti la demanda , augmentarà la producció.
Posar en practica el consum de proximitat vol
dir comprar als mercats pagesos , als mercats ecològics , als mercats
municipals a les botigues del barri,
també tenim l’opció de formar part d’
una cooperativa de consum. Dit d’altra manera evitar al màxim la compra a grans superfícies i centres comercials .
¿ Què poden fer l’administració o els
ajuntaments perquè augmenti l’ oferta i la demanda de productes alimentaris
tant procedents de l’ agricultura com de la ramaderia la pesca i de les
indústries transformadores?
Mercats pagesos .-
A les ciutats grans instaurar mercats pagesos per barris en diferents dies de
la setmana , per exemple a Palma se’n podrien posar 7 , un per cada dia de la
setmana, repartits per diferents zones de Palma, .a tots els pobles també un o
dos mercats segons la grandària del poble, i també, a la majoria d’
urbanitzacions. .En aquets mercats hi podrem trobar fruites i verdures ,
principalment de temporada, d’ agricultura ecològica i tradicional,
Pa, llet, yogurs, formatges,sobrassades i
altres embotits illencs, olives , olis, vins,
mel............................etc, etc,i, a manera d’ assaig provar un mòdul
de peix i un altre de carn. .TOT
producte BALEAR.
Cooperativa
de botigues amb l’aspecte de franquícia ,
però cooperativa de botigues independents (petits supermercats de barri)..¿
Quina serà la filosofia d’aquestes botigues?
1º-Estar repartides per tota la ciutat ,pobles
i urbanitzacions de manera que els clients hi puguin accedir amb el carro de
compra a peu.
2º- El client tendra al seu abast tot el
necessari en alimentació prioritzant producte Balear
complementat per tots els productes que no són
de producció balear però que són necessaris per completar l’ assortiment.
3º-També tendran una secció d’ articles de
neteja i una altra de perfumeria domèstica.
4º-Tot l’assortiment serà seleccionat tenint
en compte que hi hagi una bona relació qualitat preu, però s’evitarà
l’excessiva repetició d’ un mateix article , per exemple : si tenim a la venda
una aigua de Mallorca , una de Sierra Nevada i una de Vichi, no cal tenir-ne
més.
5º El cafè , el cacau, el sucre , son
mercaderies que se proveiran del “Comerç
Just.
6º.- S’haurà d’assabentar el consumidor de
quins són els productes de cada temporada. També es podrien programar taules
rodones per explicar els avantatges del consum de proximitat i donar a conéixer
productes de producció balear.
7.- S’hauran de mantenir contactes amb les
cooperatives agrícoles i amb el món
industrial ,per coordinar les politiques productives.
Activitats que seria bo du a terme :
Convocar un concurs popular per decidir tant
el disseny dels mòduls per als mercats pagesos a l’ aire lliure, com el nom i
disseny del portal de la cooperativa de
botigues.
Muntar dues fires de mostres de productes
balears, una de productes alimentaris i l’altra de tota casta de productes no
alimentaris i d’ artesania.Tot producte balear
No seria de més que el govern s’implicàs en la
possada en funcionament de les cooperatives de botigues de barri com a mínim
fins que hagin pres volada.
Confeccionar un llistat de tots aquells
articles que per la quantitat del consum interior i per la possibilitat de
disposar dels materials necessaris, fora rendible la seva fabricació o cultiu
(estudi de mercat)
Som conscients que el consum ha de ser en tot moment
AUSTER ,per justícia i per respecte al planeta , auster perquè no serà del tot
just fins que tot ciutadà del món pugui
consumir el mateix que consumim cadascú de nosaltres.
No estic inventant res si dic que el turisme
es la font mes important d’ingressos de les Balears ,Per tant és bo que es procuri la seva millora en
tots el aspectes (el turisme serà objecte d’ un altre capítol), Però em la meva
opinió hauríem d’ aconseguir que sense baixar la seva aportació al benestar de
Balears, passàs a ser un complement de
la nostra economia. .La primera necessitat de tota persona és l’
alimentació,seguida de l’habitatge i del vestir, aquests són els principals
productors de benestar , pensant sempre amb el consum interior. L’exportació
pot ser un segon complement econòmic.
Per acabar dues reflexions més : hem d’
apostar per la màxima qualitat . tot producte de marca BALEAR ha de ser el
millor amb els ulls tancats, en conseqüència; s’ha de retirar del mercat tot producte de qualitat baixa.
Hem de reivindicar la SOBERANIA ALIMENTÀRIA.
Això vol dir; tenir la capacitat de decidir quins articles o productes volem
produir , quins volem importar i quins no volem importar.
Pròxim
capítol: IMPOSTOS:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada