L’objectiu que ens proposam a mig i llarg termini, és "peatonitzar" tot el centre de
Palma, d’avingudes endins, ,disminuir sensiblement el trànsit de vehicles a
tota la ciutat, des de la via de cintura , i fer desaparèixer el dormitori de
cotxes en superfície.
Abans de posar en pràctica aquestes mesures
caldrà oferir unes infraestructures i condicions que permetin que, a l’hora de
fer efectives les propostes,hi hagi alternatives que les faci viables..
Per començar,
coincidint en totes les entrades a Palma, des d'Andratx, Valldemosa/Sóller, Inca,
Manacor i Lluchmajor, construir uns grans aparcaments a
l’altura de la via de cintura o
del segon cinturó, segons convingui, integrats en el paisatge, amb molta de
vegetació, podrien ser, per
exemple, uns edificis de 2 plantes
soterrades, planta baixa, més dues
plantes en superfície. A la planta baixa
s’hi podria instal·lar un mecànic, un servei de neteja de cotxes , un punt per
la I.T.V., a la sortida del solar s’hi instal·laria una estació de servei, i
també seria interessant que s'hi posés un restaurant econòmic, .... etc.
Aquets aparcaments estarien ben comunicats amb
el centre de Ciutat per mitjà del servei públic d’autobusos cada 10 minuts.
El preu
d’aquets aparcaments podria ser de 1 € al dia o un abonament per 1 mes
per 20€.
També estaria molt bé que qui deixés el cotxe
en un d’aquests aparcaments, tingués l’opció de llogar una bicicleta amb motor
elèctric per 2 €/dia.
D’aquesta manera el ciutadà o foraviler que
arriba en cotxe a Ciutat, podria aparcar el vehicle en un lloc segur, econòmic,
i també podria "repostar", i si cal,
passar la I.T.V. i disposaria també de servei de mecànica i neteja, a
més de restaurant i serveis d'higiene. Podrà agafar el Bus per entrar a
Palma i, si vol, també podrà llogar una
bicicleta amb motor elèctric.
Escalonadament tot propietari de cotxe , haurà
d’acreditar ésser propietari o llogater d’una plaça d’aparcament. Aquesta
normativa s’hauria de posar en pràctica en l’espai d’uns 4 anys. Passat aquest
temps , qui no en disposi haurà d’emprar un dels aparcaments situats a l’entrada
de la ciutat.
Tots els aparcaments que hi ha dins ciutat
hauran de posar en lloguer o venda una part de les places disponibles. També se
construiran nous aparcaments públics o privats en places soterrades o en pisos
de l' altura que permeti la zona, a tots aquells barris que en són deficitaris
Tots els habitatges de nova construcció hauran de tenir dues places d' aparcament per
vivenda inseparables , això vol dir que al comprar una vivenda, compraràs també
a la vegada 2 aparcaments , aparcaments que no es podran vendre per separat ,
però si llogar. Aquest aparcaments per vivenda no necessariament hauran d’estar
a la mateixa finca, si son vivendes en el casc antic de Palma.
A tota la ciutat interior a la via de cintura s’habilitaran
estacionaments suficients per permetre d’una manera còmoda la carrega i
descarrega de persones i mercaderies, aquests aparcaments seran gratuïts i
nomes si podrà estar 30 minuts. Si per circumstàncies es necessita més
temps d’ocupació d’aparcament, s’haurà de demanar permís . L’ocupació d’aquets
aparcaments passats els 30 minuts serà multat en 30 € i en passar de 60 minuts
la grua es podrà endur el vehicle.
Els aparcaments públics de dintre de ciutat
també oferiran la primera mitja hora gratuïta, però a partir del minut 31 la
tarifa d’aparcament serà un 50 % més car del preu actual.
Posats en aquest punt ja podrem començar a
recuperar Palma, d' avingudes endins, per els vianants, per no fer-ho de
cop proposaria que durant el primer any es prohibís el trànsit rodat a partir de les l8 hores.
El repartiment de mercaderies quedaria
restringit als matins. En una segona etapa les agències de transport de
mercaderies hauran de fer-ho amb vehicles de propulsió no contaminant.
En tot aquest procés s’haurà acondicionat
correctament dins tota la ciutat els carrils bici
El
Transport Públic a Ciutat. El transport públic
evidentment és un servei públic. En tant que servei no és correcte dir que tal línia
se suprimeix perquè és deficitària. Aquí
del que es tracta és de donar un BON SERVEI a la ciutadania. El vertader
benefici és el bon servei prestat.
El transport públic ha de ser net, còmode,
freqüent, ràpid i econòmic.
Per millorar la freqüència la rapidesa i també
l’economia; es paga i es pica la tarja a la voravia a la mateixa parada, de
manera que el conductor no s’ha de preocupar de si un viatger paga o no paga ,
quan arriba a la parada s’obren totes les portes i la gent surt i entre, no sembla
res però es guanya molt de temps. No estic inventat res, això ho he vist a
algunes ciutats Nord Europees.
Sempre que explic això la reacció sempre és sa
mateixa : “si féssim això aquí, la
meitat de passatgers no pagarien”, del que es tracta és d’educar el personal,
des de l’escola però també des del mateix carrer, al començament està clar que
n’hi hauran que es passin de llestos, però els mateixos companys de viatge li
poden fer pujar els colors. De totes formes hi ha d’haver-hi un petit cos de
revisors que de tant en tant comprovin el pagament. Així i tot, el que es
guanya en rapidesa i freqüència compensa de llarg la falta de pagament que per
altre banda no crec que fossin gaires.
La comoditat passa perquè els autobusos
disposin del major número possible de seients, a més del sistema de recollida
de minusvàlids, de mares amb cotxet per infant, etc. Això combinat en la
velocitat i freqüència permetrà augmentar el nombre d’usuaris.
Pels viatgers que no són residents i pels
estrangers està bé que puguin comprar
abonaments per 10 viatges al mateix preu que la targeta ciutadana.
Les diferències de freqüència dins una mateixa
línea han de ser variables segons la quantitat de passatgers. És important que
hi hagi un servei especial per reforçar una línea en un moment per evitar sempre autobusos massa plens.
El servei del transport públic a Ciutat depèn
de l’ajuntament, L’ajuntament crea una societat pública, l’EMT, que subvenciona amb el 50% del pressupost de
la societat,amb l’altre 50% es calcula en el preu del viatge , consultant l’estadística
d’usuaris i tipus de pagament . D’aquesta manera la meitat del cost real del
bitllet el paguem entre tots, tant si el fem servir, com si no.
Un altre tema de discussió referent al
transport públic a Ciutat és que convé més: el tramvia, el Troleibús o el
Bus?. Recentment he visitat una ciutat
Suïssa d'uns 150.000 habitants, i tenien els 3 sistemes. El Tramvia tenia
l’aspecte d'un tren d'alta velocitat en 3 ó 4 mòduls o vagons, feia el servei
dels trajectes més llargs. El Troleibús
s’ocupava dels de mitjana distància i també dels de llarg recorregut, on no hi
ha vies, també en 2 ó 3 mòduls. El Bus pels trajectes mes curts.
M'agrada haver llegit aquest altre capítol del teu blog, Maties. I, a més a més, fer-ho des de ca teva! Salut i coratge!
ResponElimina